Zaujímavé články, tipy, rady , odkazy - ako sa učiť angličtinu.
Ako nestratiť motiváciu pri štúdiu jazykov
Rozvíjajte svoju vnútornú motiváciu.
Nájdite si svoj obľúbený štýl učenia.
Majte jasno vo svojich cieľoch.
Pripomeňte si, prečo ste začali.
Rozdeľte si ciele.
Považujte učenie za sériu „projektov“
Uvedomte si svoje úspechy.
Zoznam aplikácií na výučbu anglického jazyka pre deti a ich prínos pre učenie vášho dieťaťa
Duolingo - populárna aplikácia na učenie jazykov, ktorá využíva rozhranie podobné hre, aby bolo učenie angličtiny zábavné a pútavé.
Lingokids - zábavná a interaktívna aplikácia, ktorá pomocou hier, piesní a videí učí anglickú slovnú zásobu a gramatiku.
ABCmouse - vzdelávacia aplikácia, ktorá obsahuje aktivity na výučbu anglického jazyka pre deti vo veku 2-8 rokov.
Zábavná angličtina - aplikácia, ktorá pomocou interaktívnych hier a videí učí anglickú slovnú zásobu, gramatiku a výslovnosť.
Mindsnacks English - aplikácia, ktorá obsahuje zábavné a pútavé hry, ktoré pomáhajú deťom učiť sa anglickú slovnú zásobu a gramatiku.
Začať musíme kvalitne a intenzívne učiť angličtinu už od základných škôl. Hneď ako sa stáva cudzí jazyk povinným predmetom. Dôležití sú pri tom kvalitní učitelia, kreatívne a pútavé materiály i intenzita, akou sú deti cudziemu jazyku vystavené. A čo by mohlo angličtinu u nás ešte zlepšiť?
Škandinávske krajiny sú na vrchole rebríčka anglicky hovoriacich krajín už dlhodobo. Hoci patria tieto jazyky k angličtine príbuzným jazykom, čo uľahčuje malým deťom učenie, každodenné vystavenie detí anglickému jazyku je tu neporovnateľne vyššie. Sú to napr. filmy či detské programy, ktoré si tieto deti pozrú iba v angličtine. A už len to je obrovský rozdiel, ktorý každý deň deti dostávajú do daru. Koľko času deti denne strávia pri televízii? Ak by sme to započítali do výuky anglického jazyka s prihliadnutím na nezanedbateľný fakt, že téma filmu či rozprávky ich zaujíma, škandinávske deti sa učia anglicky ďaleko viac.
Už kedysi bežne v školách fungovali korešpondenčné priateľstvá pod vedením učiteľov. Niekto si písal s deťmi z Ruska, iný z Nemecka či Rakúska. A niektorým sa podarilo i stretnúť. Chcelo to od učiteľov veľa energie navyše, ale stálo to za to. Na tieto pravidelné listy sa deti strašne tešili a dokázali pri ich písaní stráviť hodiny. Ich motivácia a spätosť s jazykom bola vďaka týmto zážitkom úplne iná. Stretnutia so vzdialenými kamarátmi už boli iba vrcholom ich dlhodobého snaženia.
Dnes je už komunikácia ďaleko rýchlejšia a odlišná. Deti využívajú sociálne siete či e-maily, no aj v dnešnej dobe sa takéto priateľstvá medzi školami dajú budovať a napriek tomu to nie je v školách samozrejmosť. Asi by boli trošku v inom duchu ako kedysi. Možno by mohli mať podobu skype-ových rozhovorov alebo pravidelných chatov. Možností je veľa. Stačilo by zahrnúť ich pri učení do svojich priorít.
Pravidelné čítanie kníh počas školy, i mimo nej, patrí tiež k výhodám, ktoré škandinávske krajiny vo svojom školskom systéme považujú za prioritu. Učitelia môžu dať deťom na výber, aké knihy by v danom jazyku chceli čítať, no dohliadajú na čas a pravidelnosť, s ktorou sa deti tejto činnosti venujú.
Intenzívnejšie vystavenie detí angličtine je možné dosiahnuť aj vyučovaním ďalších predmetov v tomto jazyku na všetkých školách. Tak to napr. testujú Holanďania a ich výsledky sú zatiaľ pozitívne. Umožnili základným školám učiť 15 percent času z vyučovania v angličtine. Majú tak v anglickom jazyku, prípadne francúzskom či nemeckom, aj predmety ako históriu či telesnú výchovu. Aj toto môže byť spôsob, ako deti priviesť k tomu, aby v cudzom jazyku čo najskôr začali prirodzene rozmýšľať.
Jedným z dôvodov, prečo v porovnaní s inými európskymi krajinami zaostávame, je aj fakt, že sme na školách začali vyučovať anglický jazyk až po páde komunizmu, čo so sebou prinieslo problémy s pripravenosťou učiteľov na tento predmet a nedostatkom kvalitných materiálov. Do toho času sa vyučovala hlavne ruština a nemčina. Mnohí učitelia sa museli po páde komunizmu preškoliť na nový jazyk. A nebolo to jednoduché. Naučiť sa na vysokej úrovni nový cudzí jazyk v dospelom veku nejde mávnutím čarovného prútika. Učitelia potrebovali čas a kvalitné materiály, ktoré tu žalostne chýbali. Investovať pravidelne do tvorby kvalitných materiálov pre učiteľov a školení sú veci, ktoré by mali byť samozrejmosťou a prioritou ministerstva školstva, aby sme vychovávali deti s jazykovými schopnosťami, ktoré trh práce reálne potrebuje.
Andrea Mikolajčíková : adka.mika1977@gmail.com